Tijdreizen

13 december 2017 - Sydney, Australië

We hebben afscheid genomen van Nieuw-Zeeland. Met een nieuwe bestemming om naar uit te kijken, valt dat afscheid gelukkig niet zo zwaar. :-)

De laatste dagen in Nieuw-Zeeland hebben we vooral in en rond de stad doorgebracht. Hoewel we ook daar toch veel natuur hebben opgezocht... Het goede weer was een beetje op, maar uiteindelijk hebben we veel minder regen gehad dan was verwacht, dus we hebben nog steeds geen reden tot klagen! Na onze trip naar Stewart Island stond eerst Dunedin op het programma. En daar waren we het snel over eens: dit was de mooiste stad die we in Nieuw-Zeeland hebben gezien. Veel (relatief...) oude architectuur, gave muurschilderingen en een overzichtelijk centrum met winkels en terrasjes. Gezellige sfeer ook, het helpt vast dat dit een echte studentenstad is. Vlakbij Dunedin vind je het Otago Peninsula, dat weer een hotspot voor wildlife is. Genieten dus! Dit is de enige plek ter wereld waar Albatrossen "op het vasteland" broeden, en dat kan je van dichtbij (achter glas) zien. Daarnaast hebben we gezien hoe 's avonds de kleine blauwe pinguïns in groepjes aan land komen en hun nesten opzoeken. Leuk! Als klap op de vuurpijl hebben we ook nog zeldzame geeloog-pinguins gezien. Vanuit loopgraven. Met de regen erbij vormden deze loopgraven trouwens een betere simulatie van de Eerste Wereldoorlog dan we in Europa ooit hebben gezien! Leverde mooie filmpjes op...

De laatste dag hadden we nog een paar uur voor Christchurch. Het grootste deel van deze tijd hebben we doorgebracht in een, zeer geslaagde, dierentuin. We wilden toch nog een keertje Kiwi's zien, bij gebrek aan succes in het wild, haha. Eind van de middag zijn we voor een korte wandeling en een hapje eten naar het centrum van Christchurch gegaan. Heftig om te zien wat het effect is van de aardbevingen van 2010 en 2011. Er is nauwelijks iets over van het hart van de stad. Je ziet nog steeds beschadigde gebouwen en (heel) veel lege plekken. En overal wordt er gebouwd. Een gekke stad om doorheen te lopen dus.

Vandaag (of morgen of gisteren...) is de langste dag van onze reis. Vanmorgen vroeg vertrokken uit Christchurch, overdag in Sydney rondgelopen en nu zitten we te wachten op het vliegveld om na een nacht vliegen nog steeds op dezelfde dag aan te komen in Honolulu. Lang leve de datumgrens!
We vonden Sydney vandaag trouwens erg tof. Heerlijk zomerweer! We weten dat de meesten van jullie het veeeeel zwaarder hebben dan wij, maar na een paar dagen minder weer in Nieuw-Zeeland waren wij ook weer aan zomer toe... De belangrijkste highlights van de stad hebben we bezocht: Opera House en de Harbor Bridge. Verder met een water taxi naar een andere baai gevaren en op terrasjes gezeten. Smaakt zeker naar meer, maar Australië stond nu eenmaal niet op ons lijstje voor deze wereldreis. Een volgende reis dan maar!

Oja, voor de kijkers van het wekelijkse tv-programma op zondagavond "Border Security": onze douane-ervaring was soepel. Braaf onze wandelschoenen aangegeven, en na een korte blik onder onze zolen was alles ok. Toen we door de "quarantaine" ruimte liepen zagen we trouwens wel iemand staan met enorme hoeveelheden voedsel (uit Azië?). Het bestaat dus echt!!

1. Inge:
    13 december 2017
    Camera en kaart nog niet kunnen fixen?
    Genieten nog even!!!!