Water en vuur

23 december 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Water en vuur... dat vat de tweede helft van ons verblijf in Hawaii wel samen. Water staat voor al het onderwaterleven dat we aan de zonnige kant van Big Island hebben bewonderd. Wat was de snorkeltour gaaf zeg! In Kealakekua Bay hebben we enorm veel vissen in de mooiste kleuren gezien, maar ook bijzonder koraal. Genieten! Daarnaast was de tour zelf ook te gek. Lekker scheuren in een zodiac, en: weer twee nieuwe dolfijnensoorten gespot. Daarvan hebben we nu zelfs mooie onderwaterbeelden kunnen maken. Bultrug walvissen hebben we tijdens de tour, ondanks veel speuren, helaas niet gezien. Wel een dag later, vanaf de kliffen van South Point. :-) Het blijft bijzonder om zulke grote dieren te zien zwemmen.

Water staat ook voor de regen aan de andere kant van het eiland. Daar staan ze niet van te kijken (de oostkant van Big Island is nu eenmaal één van de natste plekken van Hawaii), maar het weer was voor ons toch wel een tegenvaller. We verbleven twee nachten in volcanoes national park en daar kun je prachtige wandelingen maken. In de stromende regen hebben we de wandelingen toch maar kort gehouden en ons gewapend met plu's. En van de weidse vergezichten blijft helaas niet veel over door alle bewolking.

Toch hadden we volcanoes national park niet willen missen. We sliepen in het beroemde Volcanoe House, met uitzicht op een stomende krater die 's avonds oplicht door de hitte. Spectaculair! In de nabije omgeving van het hotel hebben we dus een korte wandeling gemaakt en ook daarbij was er genoeg te zien: afzettingen van zwavel, veel stomend waterdamp en prachtig regenwoud. En als "klap op de vuurpijl" zijn we nog gaan kijken bij een optreden van een beroemde Hawaiiaanse zanger. Niet echt een hoog niveau, maar wel vermakelijk en zijn Kerstcovers waren een leuk hulpmiddel om in de Kerststemming te komen.

Een letterlijk hoogtepunt was de Helikoptertour boven het park. Iets waar we al lang naar uit hadden gekeken. We zijn er op de eerste dag voor niets voor heen en weer gereden naar het vliegveld (vlucht werd gecanceld door het slechte weer), maar bij de tweede poging gingen we gelukkig wel. Heel mooi om het ruige lavalandschap van boven te zien. Weer een mooie herinnering erbij.

En nu zijn we alweer twee dagen verder. Gisteren was een lange reisdag naar Los Angeles. Die herinnering mag gauw worden gewist ;-) Maar vandaag: Universal Studios! We liggen inmiddels rozig op bed na een hele dag plezier in dit pretpark. Attracties van hoge kwaliteit en de hele dag ondergedompeld worden in Kerstsferen, daar worden we blij van!

1. Mam:
    23 december 2017
    We vonden het heel leuk jullie blog te lezen ! Prima gedaan 😍
  2. Nienke:
    23 december 2017
    Thanks! :-) Er komt nog een verhaaltje bij voordat we thuis zijn!
  3. Brechtje Verhagen:
    25 december 2017