Aloha!

18 december 2017 - Captain Cook, Hawaii, Verenigde Staten

Daar zitten we dan: in schommelstoel op de veranda van het plantation house op een heuvel van Hawaii's Big Island. We horen krekels en de kat des (guest)huizes vangt de grootste van de avond, voor onze neus. Pizza net op, een nieuw biertje uit de koelkast. Dit is het goede leven!

Aloha, we zijn op Hawaii! De afgelopen vier dagen zagen er trouwens wel anders uit dan hierboven beschreven. Toen waren we namelijk in Honolulu en dat is een grote stad. Dan ervaar je 'het paradijs' toch een beetje anders. Overigens sliepen we daar wel op een toplocatie: we hoefden de straat maar over te steken en we stonden op Waikiki beach. Dat is niet zo'n heel breed strand en vooral druk, maar ja, die naam he? Het stadsdeel Waikiki is helemaal gericht op toeristen. Veel restaurantjes, winkels en mooi aangelegde straten en parken. Prima voor een paar dagen. Daarbuiten is Honolulu een stad waarvan je er zoveel hebt en waar niet bijzonder veel te zien en te beleven is. Met uitzondering van het koninklijke paleis dan, apart om zoiets te zien op Amerikaans grondgebied!

Onze hoogtepunten op het eiland Oahu (waar Honolulu op ligt) waren vooral buiten de stad. Snorkelen in Hanauma Bay was fantastisch! Een groot tropisch aquarium, we kwamen ogen tekort. En ja: dat trekt zelfs Coen (die zwemmen haat) naar het water! Na Hanauma Bay hebben we de snorkelkoorts helemaal te pakken. We proberen nu iedere dag wel ergens even naar de vissen te kijken. Verder zijn we naar de noordkust geweest, waar in deze tijd van het jaar het oceaanwater wordt opstuwd tot golven van wel 10 meter hoog. (!!) Uiteraard blijven wij daar aan de kant, maar het is wel geweldig om alle surfers aan het werk te zien.

Last but not least hebben we Pearl Harbor bezocht. Een must voor iedereen met een beetje interesse in geschiedenis. Het USS Arizona Memorial vonden we mooi gedaan en het was boeiend om een originele onderzeeër uit de Tweede Wereldoorlog van binnen te zien. Maar ja, de zon scheen, dus daarna snel weer door/terug naar het strand!

Vandaag zijn we dus doorgevlogen naar Big Island. Veel groter (de naam zegt het...) en wat minder druk dan Oahu. En daarmee hopelijk ook wat authentieker. De eerste indruk is in ieder geval goed. Alleen dat vliegveldje al! "Gates" buiten in de zon, palmbomen rond de bagageband. Helemaal leuk. Morgen staat een uitgebreide snorkeltour op het programma. We hebben er zin in!