Welcome to the jungle

14 november 2017 - Phnom Penh, Cambodja

We zijn weer schoon! Nooit geweten dat je zo kon snakken naar een douche, maar na onze driedaagse jungle trekking in de Cardamom bergen van Cambodja weten we hoe dat voelt. Het eerste blikje cola na de trekking smaakte trouwens ook heeeeel goed!

De jungle trekking dus: van 10-13 november even helemaal offline. We begonnen overigens met een nachtje in een soort homestay in Kampong Speu. Eenvoudig, maar wel met een douche. Die douche was trouwens ook een mooie verblijfplaats voor een ENORME spin. Nog nooit Coen zo snel op een wc zien gaan zitten en weer zien opstaan, haha! De homestay was verder een leuk, rustig plekje na de hectiek van Phnom Penh. Gerund door een Nederlander met zijn Cambodjaanse gezin. We hebben onder het genot van een biertje met hem gekletst en met de dolenthousiaste kinderen gespeeld.

De volgende dag begon het echte werk: samen met een Frans stel werden we met een busje naar het beginpunt van de trekking vervoerd. Een rit van ruim twee uur over een weg die niet zou misstaan in het programma "de slechtste wegen van de wereld". Gratis massage inclusief. ;-)

Na aankomst en een lunch gingen we op pad: het Franse stel, wij, een gids/kok/toeristenvermaak, een lokale ranger die precies de weg wist (altijd lopend op teenslippers en gewapend met bijl en theepot) en een ranger die op het bos moest passen en voor het eerst mee was (gekleed in stoer uniform en gewapend met groot geweer, die snel werd ingewisseld voor een mobieltje om kiekjes te maken van zijn eerste schoolreisje). Als bont gezelschap zijn we drie dagen door het bos gebanjerd. Door rijstvelden, bamboebos, hoog gras en dichte jungle. Weinig dieren gezien helaas. Op een heel scala aan insecten, spinnen en vlinders na dan... Maar wel de planten, geluiden en warmte van de jungle ervaren en dat was ook leuk. Alleen jammer van alle illegale boomkap die we ook zagen en hoorden.

De twee nachten die we in de jungle verbleven waren primitief, maar er werd goed voor ons gezorgd. En slapen in een klamboe-hangmat ging eigenlijk best goed! Ook leuk om te zien hoe creatief de heren begeleiders gebruik maakten van de natuur bij het kamperen. "Ojee, lepels vergeten... Nouja, we hakken wel even wat bamboestokjes om mee te eten". Het vele zweet konden we op beide kampeerplekken afspoelen in een beekje. Best lekker! (En ja, dan zwemt zelfs Coen tussen de visjes :-)) Wc's waren er verder niet. Ook daarmee moet je dealen dus. Is toch een minder fijn puntje aan zo'n trektocht.

Voor de trektocht waren we trouwens twee dagen in een andere jungle: het warme, stoffige en altijd hectische Phnom Penh. Uiteraard konden we hier niet om de heftige geschiedenis van Cambodja heen. Toch goed om gezien te hebben en even stil te staan bij wat voor gruwelijks mensen elkaar kunnen aandoen. Verder hebben we in Phnom Penh vooral genoten van de jacuzzi op het dak van ons hotel en het uitzicht van de beroemde Foreign Correspondents Club.

Nu door... naar Nieuw-Zeeland!

Normale wc's, tandenpoetsen met kraanwater en salades eten. Het kan allemaal weer. Zin in!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mam:
    14 november 2017
    Leuk ! 😁
  2. Ria:
    17 november 2017
    andere Mam..... heerlijk dat jullie zo genieten . Kijk iedere avond of er weer nieuws is .